söndag 29 maj 2011

EN HELDAG PÅ STAN

I lördags tog älsklingen med mig in till stan för
att titta efter lite nya skor till mig.
Tyvärr hittade jag inga som föll mig i smaken.

Däremot så hittade vi en massa smaskig sylt på en
marknad vid Kulturhuset.
Företaget hette Best of British och vi köpte
hela 6 burkar därifrån. ^_^



















När affärerna började stänga runt 18-tiden så åkte
vi vidare till Fridhemsplan för att äta middag.
Älsklingen tog med mig till en sydafrikans restaurang
som hette Chakula.

Deras mat var otroligt god och det var väldigt trevligt att
få testa någonting helt nytt.

Min förrätt: Swala embamba na mboga
- Carpaccio på sotad springbook (afrikansk antilop)
med Chakulas pesto samt rostade pumpakärnor och spenat.





















David's förrätt: Samosas & tende na nyama kidogo
- Krispiga afrikanska piroger med en touch av ingefära & koriander.
Serveras med Keynansk tomat/chilidip & Baconinlindade dadlar.





















Min huvudrätt: Kikondoo amebaki Chakula
- Grillad lammrostbiff marinerad i citron och kanel.
Serveras med Chakalaka (syrlig ratatouille)
och
bönpurégratinerad vit sötpotatis.

















David's huvudrätt: Bobotie
- Sydafrikansk köttfärspaj med torkade frukter och curry.
Serveras med gult ris och mangochutney.















Maten var helt fantastisk, nog det godaste jag ätit på länge.
Tänker definitivt gå dit fler gånger. ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar