måndag 28 februari 2011

EN DAG PÅ SJUKHUSET

Idag har jag fått tagit ledigt från jobbet för att
kunna åka till sjukhuset.

Fick för några dagar sedan en kallelse till
magnetröntgen, eftersom min huvudvärk
och ilningarna blivit värre.
Har dessutom haft feberkänsla och
varit ovanligt trött.

När jag kom dit så fick jag först byta om till ett
utav sjukhusets "cirkustälts" skjortor och
sedan lägga mig på en brits.

Blev inlindad i handdukar, fick stora
hörselskydd/hörlurar och sedan satte
dom fast en spegel ovanför ansiktet.

Efteråt körde dom in mig i smal tunnel där
jag fick ligga i ca: 30 minuter medan dom
tog bilderna.

Spegeln som dom satte fast var till för att jag
skulle kunna se sköterskorna hela tiden.

Kan nästan lova att jag inte hade klarat
av att ligga i det där trånga utrymmet om
jag inte haft tillgång till den.
Men allt gick bra och tiden gick relativt fort
då jag fick lyssna på lugna favoriter
under hela processen.

När allt var klart gick jag vidare till min psykoterapeut.
Vi pratade lite om hur jag mått den senaste tiden
och om saker utifrån kan ha förvärrat mitt tillstånd osv.

Jag vet att många kan dra sig för att gå till en
kurator, psykolog eller liknande, vilket jag själv
gjorde i början.
Men nu är jag så oerhört glad att jag faktiskt fick
kontakt med någon.

Jag kan få ilningsattacker, spränghuvudvärk eller
leder som börjar bråka, utan att ens förstå varför.
Försöker hitta en förklaring men det går inte.
Men när jag pratar med min psykoterapeut så kan
hon se saker som jag inte ens tänkt på.

Det kan vara helt banala saker, som man aldrig tänk
på hur stor effekt det kan ha, men sen när någon
talar om det för dig, så känns det så självklart.

Eftersom både mina reumatiska & neurologiska
besvär blivit värre så ska jag börja gå på dessa
samtal en gång i veckan.
Min förhoppning är att kunna förbättra mitt tillstånd
utan att öka mina mediciner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar