lördag 19 februari 2011

BO PO MO FO

Idag var jag på min första privatlektion i Kinesiska och
det kändes så bra att äntligen få komma igång på riktigt.

Lektionen bestod till mesta del av följande:

Bo Po Mo Fo (ㄅㄆㄇㄈ), eller Zhuyin fu hao (注音符號)
som det också heter är den fonetiska skriften
som bildar ett traditionellt kinesiskt tecken.

Fonetiska tecken bygger på uttalet av olika kinesiska ord,
för att kunna skriva ett tecken så måste du veta hur det låter.

Om jag vill skriva mitt namn t.ex, så skriver jag:
ㄨㄚˇ
då får jag de första tecknet, 雅 (ya)
och sedan ˊdå får jag det andra tecknet 婷 (tíng)

Ska kanske inte gå in mer på detta nu, de är nog tillräckligt
komplicerat som de är.
Men ville i alla fall visa vad det är jag kommer att lägga
större delen av min tid på framöver. ^_^

Ni kan hitta mer information om de fonetiska tecknen här !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar