måndag 7 juni 2010

VÄGEN MOT ETT SUNDARE LIV

Sedan jag vart utskriven från sjukhuset så har jag funderat
mycket på hur jag skulle kunna förbättra mitt hälsotillstånd.

Dessa punkter är det jag tror har varit största boven
för hur jag mått den senaste tiden.
(Har även skrivit om detta i ett tidigare inlägg)

- Jag stressar för mycket
- 90% utav mina pass är på kvällar & helger
- Jag äter väldigt mycket mediciner
- Får sendrag & fryser när jag simmar, antagligen är vattnet för kallt
- Missar ibland måltider

Nu har jag lagt upp en liten plan för hur jag ska sålla bort
punkterna, en efter en.

Prio ett för mig var att försöka förändra mitt arbetsschema,
detta har jag nu lyckats med och kommer hädanefter bara
att jobba måndag-fredag 8-15.
Inga mer helger och inga sena kvällar.

Att ändra mitt schema påverkar även en annan punkt,
nämligen mina oregelbundna och ibland missade måltider.
Tidigare när jag jobbade kvällar så åt jag aldrig regelbundna
middagar och ibland åt jag ingenting alls.
Det berodde helt på när jag kom hem på dagarna, om jag skulle
upp tidigt dagen efter eller om jag hann äta på jobbet innan jag
åkte hem.

Nu när jag slutar 15:00 varje dag så kommer jag kunna äta
vid mer regelbundna tider och kan då bocka av ännu en
punkt på min lista.

Vidare till problemet med stress.
Alla känner vi oss stressade vid något tillfälle och just när
det inträffar är det inte alltid så lätt att göra något åt det.

Jag har därför börjat tänka mer långsiktigt och kommit fram
till att om jag stressat mycket under dagen så vill jag ju
inte ta med det hem, självklart vill jag kunna fortsätta min
dag i ro när jag kommer innanför dörren.
Har då bestämt mig för att varje dag när jag kommer hem så
ska jag ta en varm dusch för att få kroppen att slappna av,
klä på mig mer bekväma kläder och meditera eller göra någon
form av avslappningsövning för att få ur mig all den
stress som jag samlat på mig under dagen.

Genom att göra detta så kommer kroppen få ladda sina
batterier och få ny energi för kommande uppgifter som
skall göras hemma.

Mitt nya sundare liv börjar från och med idag ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar