torsdag 27 maj 2010

VÄRLDEN ÄR BRA LITEN ^_^

Idag hände en ganska rolig sak när jag var på väg
till Globen för att möta lilla mamma.

Jag kom från pendeltåget och skulle vidare med tvärbanan
som precis kört in till perongen.
Jag och en annan kvinna gick rätt lugnt då vi trodde
vi skulle missa den,
men då många gick över spåret så vart den stående, så vi sprang.

Precis när vi kom till perongen så åkte tvärbanan iväg,
vi tittade på varandra och började skratta åt hela situationen.
Man tyckte ju att han kunde väntat 5 sekunder till så vi hunnit med.

I alla fall...
Vi började prata om hur vädret inte alls stämde överrens med det man
sagt på nyheterna och att det är ju inte lätt att klä sig rätt när det
skiftar så himla mycket, det är jätte jobbigt.

Då säger denna kvinna: "nej speciellt inte för mig som är reumatiker".
Hon måste trott jag var knäpp först men jag bara
sken upp när hon sa det.
Berättade att jag också var reumatiker och det visade sig att vi
hade exakt samma typ reumatism, våra svårigheter med
sjukdomen var på pricken samma.

Under hela resan pratade vi om hur våra första symtom började och
hur lång tid det tog innan vi fick någon diagnos.
Hon hade haft RA i många år medan jag bara
haft det i lite mer än ett år,
men vi kunde trots detta dela så mycket erfarenheter med varandra.

Kändes så otroligt skönt och roligt att få prata med någon som
har precis samma sjukdom som en själv,
som känner den smärta, trötthet, oförmåga och allt annat som en
kronisk sjukdom för med sig.

Många kan tro att man mår jättebra, att man är helt frisk, men denna
sjukdom är inget som nödvändigtvis syns utifrån,
den känns bara inom en.
Det var något som vi båda var väl bekanta med, att folk inte riktigt förstår.

Önskar nästan att jag tagit hennes mail, nummer eller vad som helst,
bara så man kunde bolla tankar kring sjukdomen,
ge varandra tips och massa annat som kan förenkla vardagen för en.
Men vem vet, vi kanske ses igen någon dag ^_^

Om någon av mina läsare är reumatiker så vore det väldigt roligt
att höra från er, jag vill gärna lära känna fler med denna sjukdom.

Nu ska jag lägga mig i vovarnas säng och gosa lite,
kommer bli så varmt & mysigt ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar